Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit merk van Nederlandse origine!
Ermani Bulatti sieraden werden geroemd om hun ontwerpen, in Art Deco stijl, van fantastische grote broches, kettingen, riemen en clip-oorbellen en waren allemaal handgemaakt met veel aandacht voor detail. Men had een speciale techniek ontwikkeld voor het oxideren van metalen. Het basismateriaal nikkel of tombak (koperlegering die op messing lijkt maar goudkleuriger is, soms rood messing genoemd) werd ondergedompeld in een zilverbad zodat er een dikke laag zilver op kwam waarna het zilver werd geoxideerd en gepoetst met als resultaat een effect van oud zilver, karakteristiek voor de Bulatti sieraden. Voor de oud messing look sieraden gebruikte men dezelfde techniek op rood koper. Men gebruikte ook parelmoer, rivierparels, veelkleurige Swarovski parels, rhinestones, been, glas, zijde, hout, halfedelstenen en aluminium. Voor sommige ontwerpen gebruikte men ook plastic vanwege het gewicht. Lees meer…
Het bedrijf Accessa B.B. maakte sinds 1966 goedkope sieraden voor de Nederlandse markt. In 1984 besloot men de bedrijfsstijl te veranderen en is er begonnen met het maken van sieraden onder de merknaam Ermani Bulatti. Het bedrijf had ongeveer 15 mensen in dienst.
In 1984 wilde men van stijl veranderen en daar hoorde ook een andere aansprekende naam bij. Omdat in de 80er jaren Italiaanse ontwerpers zeer populair waren koos men voor Ermani Bulatti, de voornaam van de eigenaar Herman Tiggeler en de verbasterde achternaam van de toenmalige ontwerper Henk van den Berk – van Berk naar Birch naar Bouleau naar Bulattti 😊.
Men produceerde twee collecties per jaar, een mix van populaire modellen uit de vorige collectie en nieuwe modellen, van ongeveer 160 ontwerpen. De oplages van de populairste onwerpen waren nooit hoger dan duizend stuks echter in de praktijk werden deze aantallen nooit bereikt met als gevolg dat Ermani Bulatti sieraden redelijk zeldzaam zijn.
Deze collecties werden (bijna) altijd in zijn geheel verkocht omdat men vond dat alle stukken elkaar complementeerden en er dus tezamen beter uitzagen en gedisplayed moesten worden. Een enkel populair stuk bestellen was dan ook niet mogelijk.
Een andere filosofie van het bedrijf was de aandacht voor het personeel, ieder werd op waarde geschat en gewaardeerd, en de aandacht voor de klant, niet goed geld terug, reparaties van beschadigde stukken etc. Kortom de klant was koning.
De ontwerpers waren Herman Tiggeler en Henk van den Berk en vanaf 2000 Paulien Nooter en Maurice Tiggeler, de zoon van Herman.
De veranderde stijl bleek al snel heel succesvol. De helft van de productie werd in Nederland verkocht en de rest ging de hele wereld over en was vooral in Engeland zeer gewild.
Bulatti sieraden waren niet goedkoop in aanschaf en werden verkocht in de high-end boutiques en speciaalzaken. Ook nu is er veel vraag naar deze sieraden wat, gezien de relatieve zeldzaamheid, de prijzen doet opdrijven.
In 2012 heeft men wegens de economische crisis de deuren moeten sluiten.
Merktekens:
© 2024 www.bliinkt.nl - Powered by Shoppagina.nl