Accessocraft is rond 1930 door Edgar Rodelheimer en Theodore Steinman, beide voormalige vertegenwoordigers van Monocraft- de voorloper van Monet-, in New York City, NY opgericht. Vreemd genoeg wordt de firma pas in 1935 genoemd in het 'US Patent and Trademark Office' en is het handelsmerk pas op 24 December 1940 uitgegeven.
Accessocraft maakte 'high end' costume jewelry wat aan de prijs te merken was. Hun sieraden waren wel tot drie keer zo duur als die van bijvoorbeeld Coro. Tevens maakten ze accessoires, met name riemen, gespen voor riemen, dasklemmen, kraagclips, schoenclips, kettingen met vergrootglas theaterverrekijkers en handtasdecoraties. Lees verder...
Naast de merknaam Accessocraft voor de metalen sieraden voerde men ook een plasticlijn, met onder meer vergulde en met stenen bezette poederdozen, sigarettenhouders en kammen onder de naam ‘Plastigold’, gedeponeerd in augustus 1941 maar al sinds 1940 in gebruik. Deze merknaam is in December 1945 om onduidelijke redenen veranderd in ‘Feathagold’
Vanwege hun goede reputatie mochten ze ook speciale lijnen van Pauline Tirgere en Anne Kline uitbrengen.
Gedurende de tweede wereldoorlog legde Accessocraft zich toe op het maken van sieraden met een militair thema. De firma werkte hiervoor samen met de ‘British War Relief Society’ en ‘The Committee to Defend America by Aiding the Allies’. Het was een van de twee bedrijven, Monet was het andere, die ‘War Relief Pins’, soms ook wel ‘Society Pins’ genoemd, produceerden. Accessocraft doneerde 24% van de verkoopprijs van elke pin. Hun slogan ‘Send Guns - Not Sons’.
In de 50ger jaren switchte men van de meer ingetogen sieraden naar uitbundige grote ontwerpen. Mede hierdoor beleefde Accessocraft in de jaren zestig het hoogtepunt van hun populariteit. Hun broches, kettingen en gespen met heraldische ornamenten zoals Maltese kruisen, leeuwen, wapenschilden en kronen met Byzantijnse, Gotische en Renaissance invloeden werden populairder dan ooit.
Ook produceerde Accessocraft elegante armbanden, oorbellen en broches, met Tsjechisch glas van verschillende tinten in antiek gekleurde zettingen.
In de jaren 1970 produceerden zij ook sieraden in etnische stijl, massieve kettingen met lucite, cabochons en halfedelstenen.
Na deze periode veranderde de trends in de costume jewelry en verminderde langzaamaan de populariteit van de Accessocraft sieraden waarop de firma in 1998 haar deuren sloot. Het bedrijf werd toen geleid door Paul Steinman, de zoon van Theodore.
Merktekens:
© 2024 www.bliinkt.nl - Powered by Shoppagina.nl